Obecnie w każdej gminie powinniśmy się spotkać z kampanią dotyczącą nowych zasad gospodarowania odpadami. Realizacja tych kampanii jest związana ze zmianą prawa dotyczącego utrzymania czystości i porządku na terenach gmin, które ostatecznie mają zacząć obowiązywać od 01 VII tego roku. Skoro przepisy dotyczą każdej gminy w Polsce oznacza to, że w tej chwili powinno być przeprowadzanych 2479 kampanii informacyjnych, bo tyle mamy właśnie gmin. Każda z tych kampanii wygląda inaczej, ponieważ każda z gmin mogła uchwalić odmienne stawki za wywóz śmieci oraz różne zasady segregacji odpadów.

Kampanie te według ustawodawcy muszą nam powiedzieć. W jaki sposób mamy segregować śmieci, które wytwarzamy w domu, ile będziemy płacić za wywóz śmieci posegregowanych lub nieposegregowanych, jak często będą odbierane odpady od nas, w jaki sposób mamy rozwiązać umowę z dotychczasową firmą wywożącą nam śmieci, oraz jak podpisać umowę z gminą, w której mieszkamy na wywożenie odpadów, a dokładnie jak wypełnić deklarację, bo to ona w przypadku wywożenia śmieci, zastąpi naszą starą umowę oraz jak i kiedy mamy płacić gminie za odbiór śmieci.

W dodatku ustawodawca wprowadzając nowe przepisy w życie. Wskazał, jakie narzędzia gminy powinny wykorzystać do przeprowadzenia kampanii informacyjnej na temat nowych przepisów dotyczących wywożenia śmieci. Tymi narzędziami między innymi mogą być: ulotki, ogłoszenia w prasie lokalnej, ale również kampania wizualna, szczególnie w dużych miastach, spoty informacyjne w autobusach, tramwajach, a także w TV oraz radiu.
Taki spot mieszkańcy Krakowa mogli zobaczyć w pojazdach komunikacji miejskiej oraz w Telewizji Kraków na przełomie marca i kwietnia br.
Film z instrukcją jak należy wypełnić deklarację. Umieszczony na stronie MPO Kraków, oraz na profilu MPO Kraków na YouTube.
W niektórych gminach kampania informacyjna jest przeprowadzana poprzez wydrukowanie broszury informacyjnej, z której z nikt nic nie. W innych poprzez dodanie do ogromnej ilości tekstu multum zdjęć, kolorów, żeby broszura była jeszcze mniej czytelna.


Ale są też kampanie informacyjne, które mają przejrzyste, zrozumiałe, nieprzeładowane nie potrzebną treścią ulotki. Takie ulotki informacyjne możemy na przykład spotkać w Krakowie.

W Krakowie taka ulotka została rozesłana do wszystkich mieszkańców (około 340 tysięcy punktów adresowych) za pomocą Poczty Polskiej. Oprócz tego była rozdawana przez wszystkie weekendy kwietnia w centrach handlowych: Bonarka City Centre, Galeria Kazimierz, M1 oraz Ikea.
Ale nie wszystkie miasta, muszą przeprowadzać, aż tak zmasowane akcje informacyjne. W Zakopanym wymyślono, że mieszkańcy przekonają się do segregowania odpadów, poprzez program pilotażowy, w którym mogą za darmo oddawać posegregowane śmieci. W dodatku oddając je za darmo mogą wziąć udział w losowaniu nagród.
Spot promujący segregację odpadów w Zakopanym

Film zachęcający do segregacji odpadów w Zakopanym