Cyfryzacja cd. 2

Dziś (23 lipca) zakończył się proces wprowadzania naziemnej telewizji cyfrowej w miejsce dotychczasowej analogowej telewizji. Jak podaje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zasięg cyfrowej telewizji naziemnej jest dostępny na powierzchni 99,5% kraju, natomiast dotychczasowy analogowy sygnał był dostępny na powierzchni 98,7% kraju.

Wprowadzenie naziemnej telewizji cyfrowej pozwoliło na bezpłatny odbiór 19 stacji telewizyjnych, a za nie długo do tej listy dołączą następne stacje. Wprowadzenie tak dużej liczby bezpłatnych kanałów doprowadziło do zmiany układu na rynku telewizyjnym i reklamowym. W grupie komercyjnej (16-49 lat) najpopularniejszymi kanałami są w tej chwili Polsat z wynikiem około 17%, kolejnie TVN z wynikiem około 13%, a dopiero na trzecim miejscu jest TVP 1 z wynikiem około 12%, następnie TVP 2 z wynikiem około 9%, a na piątym miejscu niespodziewanie TV Puls z przeszło 8% udziałem w rynku. Szczegółowe dane są dostępne tu.

Cyfrowa telewizja to także znacznie lepszy obraz oraz dźwięk, w dodatku obraz możemy odbierać w jakości HD, a dźwięk w systemie Dolby Digital.

Wprowadzenie cyfrowego sygnału naziemnej telewizji sprawi, że w tym roku kupimy prawdopodobnie podobną liczbę odbiorników telewizyjnych, co w zeszłym roku. Czyli około 2,2 mln odbiorników. Jednak w ubiegłym roku głównym powodem zakupu telewizora były Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej rozgrywane w Polsce i na Ukrainie, to natomiast w tym roku, jak wiemy, jest wprowadzenie naziemnej telewizji cyfrowej, która jest nadawana w standardzie MPEG4, a znaczna większość starszych telewizorów nie była dostosowana do odbioru sygnału w tym standardzie.

Najpopularniejszymi markami telewizorów w Polsce są niezmiennie Samsung, LG, na trzeciej pozycji na zmianę Sony i Panasonic, a piątą pozycję na liście najpopularniejszych marek okupuje Philips.

Cyfrowe telewizory

Według badań TNS OBOP zrealizowanych dla firmy Toshiba Polska aż 64% osób deklaruje, że na kupowany telewizor nie wyda więcej niż 3000 pln. Najczęściej deklarowanym rozmiarem nowego telewizora jest ekran o średnicy od 40 do 42 cali. Najpopularniejszymi telewizorami w Polsce są te z ekranami LCD, jednak osoby, które zastępują swoje stare telewizory kineskopowe (CRT) wybierają najczęściej telewizory z podświetleniem LED.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przeprowadziło kampanię informacyjną na temat nowego sygnału nadawania w telewizji – emitując 17167 spotów lub audycji instruktażowych w okresie od 13 lipca 2011 r. do 7 lipca 2013. W prasie publikując 18 artykułów w „Super Expressie”, „Gazecie Wyborczej”, dzienniku „Polska” oraz „Tygodniku Powszechnym”, oraz 177 artykułów w gazetach lokalnych. W radiu – kampanie informacyjne w 16 regionalnych rozgłośniach Polskiego Radia. W szkołach rozdając materiały edukacyjne na specjalnie przeprowadzanych lekcjach dla gimnazjalistów na temat wprowadzanego sygnału cyfrowego. Takich lekcji w roku szkolnym 2012/2013 odbyło się 40 tys. w 7 tysiącach szkół ponadpodstawowych. Przez Pocztę Polską wysyłając list informacyjny o procesie cyfryzacji do 2 mln 53 tys. gospodarstw domowych z gmin objętych I i II etapem wyłączeń oraz do 2106 urzędów gmin w gminach objętych wyłączeniami w 2013 r. Uruchamiając specjalną infolinię w lipcu 2012 roku bezpłatną infolinię 800 007 788 do 5 lipca br. dzwoniono 67 537 razy (średnio 187 połączeń dziennie). Stworzoną dedykowaną stronę w Internecie pod adresem www.cyfryzacja.gov.pl, którą odwiedzono do połowy lipca br., około 4,6 mln razy. MAC zapewnił też 40 tys. plakatów dla 15 urzędów wojewódzkich oraz około 500 tys. ulotek dla 14 urzędów wojewódzkich. Ponadto Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji nawiązało współpracę ze Związkiem Harcerstwa Polskiego, gdzie ZHP podjął się informowania osób starszych, samotnych, niezamożnych, potencjalnie zagrożonych wykluczeniem cyfrowym, o procesie cyfryzacji telewizji.

A tak wygląda plakat żegnający analogowy sygnał telewizji. No cóż copywritera porwała fantazja ;).

koniec analogu, cyfryzacja w polsce