Jak gra Ekstraklasa na Facebooku

EkstraklasaJak gra Ekstraklasa w Internecie? W Polsce kibicem piłkarskim jest co druga osoba. Konto na Facebooku ma prawie 15 milionów Polaków. Więc można podejrzewać, że profile/strony naszych drużyn na Facebooku cieszą się dużą popularnością. A jak jest naprawdę?

Spoglądając na ilość polubień stron poszczególnych drużyn na portalu Zuckerberga. Możemy podzielić je na gigantów, średniaków oraz na maluśkich.
Giganci to: Wisła Kraków  123.623 polubień na FB, Lech Poznań – 287.021 i Legia Warszawa – 292.787. Drużyny, które w ciągu ostatnich 10 lat najczęściej grały w eliminacjach lub zasadniczych rozgrywkach piłkarskich w Europie.
Średniacy to: Śląsk Wrocław – 74.696, Lechia Gdańsk – 54.535, Górnik Zabrze – 35.381, Pogoń Szczecin – 34.162, Widzew Łódź – 31.994, Jagiellonia Białystok – 27.608.
Pozostałe drużyny nie przekroczyły liczby 25 tysięcy polubień: Korona Kielce – 21.413, Ruch Chorzów – 19.101, Cracovia Kraków – 17,816, Zawisza Bydgoszcz – 14,417, KGHM Zagłębie Lubin – 10.398, Podbeskidzie Bielsko-Biała – 9.683 i Piast Gliwice – 6.860.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Teraz zobaczmy jak ilość polubień ma się do frekwencji. Pierwsze dwie drużyny z listy FB dominuje także pod względem liczby kibiców na meczach. Natomiast trzecia drużyna z listy FB Wisła Kraków. Na trybunach walczy z najlepszymi średniakami na Facebooku czyli Śląskiem Wrocław i Lechią Gdańsk.
I tak największą frekwencją w obecnym sezonie mogą się pochwalić: Lech Poznań 24.813 kibiców (podczas 4 kolejki), Legia Warszawa 20.000 kibiców (1 kolejka) oraz Lechia Gdańsk 14.735 kibiców (4 kolejka). Wisła Kraków uplasowała się na czwartej pozycji z wynikiem 13.244 kibiców (1 kolejka), a Śląsk Wrocław – 12.000 kibiców (4 kolejka). Bardzo przyzwoitą liczbą kibiców mogą się pochwalić: Pogoń Szczecin 11.000 kibiców podczas 2 kolejki, Zagłębie Lubin 10.872 kibiców (3 kolejka) oraz Cracovia Kraków 10.118 kibiców (1 kolejka). Nie powinniśmy jednak zapominać o fakcie, że pierwsze 5 drużyn ma duże stadiony, natomiast pozostałe 3 drużyny mają stadiony na około +/- 15.000 kibiców. Frekwencja pozostałych drużyn jest mniejsza od średniej frekwencji obecnego sezonu, która wynosi, na dziś, 9.391 kibiców na mecz.

Dla porównania FC Barcelona najpopularniejsza obecnie drużyna na Facebooku ma 43.970.520 polubień.

Facebook a przychody
Deloitte co roku publikuje raport dotyczący przychodów klubów piłkarskich w Polsce. Według ostatniego raportu klubami o największych przychodach jest Legia Warszawa 66,4 mln, Zagłębie Lubin 40,1 mln, Śląski Wrocław 36 mln, Lech Poznań 35,4 mln, Wisła Kraków 31,5 mln oraz Lechia Gdańsk 26 mln. Wśród 6 najbogatszych klubów w Polsce, 5 z nich ma największą frekwencją podczas meczów, oraz 5 z nich ma największą liczbę polubień na FB. Wyjątkiem w tym zestawieniu jest Zagłębie Lubin, na którego mecze w ubiegłym sezonie średnio chodziło 7.133 kibiców. W obecnym sezonie najwyższą frekwencję odnotowało w 3 kolejce, kiedy to przyszło 10.872 kibiców. Natomiast na FB Zagłębie Lubin zebrało raptem 10.398 fanów. Czyli mniej niż podczas 3 kolejki przyszło kibiców na stadion Zagłębia Lubin.

Dane dotyczące frekwencji w sezonie 2013/2014 pochodzą z ekstraklasa.wp.pl, dane dotyczące frekwencji w sezonie 2012/2013 pochodzą z stadiony.net, dane dotyczące przychodów klubów pochodzą z Deloitte Polska. Zdjęcia w galerii zostały wykonane 17 sierpnia br.