Uznawany za jeden z cudów polskiej gospodarki. Więc tym bardziej było oczywiste, że powinien być Ambasadorem polskiej gospodarki. Dwadzieścia lat temu każdy, kto słyszał Solaris, myślał o książce Stanisława Lema. Dziś każdy myśli o autobusach.
Solaris, jako cud polskiej gospodarki, jest także często stawiany za wzór przemian, jakie zaszły w Polsce po 1989 roku.
Solaris powstał w 1994 roku, jako Neoplan Polska. Początkowo produkował na licencji miejskie autobusy dla Poznania i Warszawy. Kolejnie zmodernizował konstrukcję Neoplana, aż w końcu wyprodukował w 1999 swój własny pojazd pod marką Solaris Urbino.
Potęga Solarisa zaczęła się rodzić we wrześniu 2000 roku. To wtedy wyeksportowano pierwsze autobusy do Berlina i Ostrawy. Od tego momentu do dziś z taśm Solarisa zjechało prawie 10.000 autobusów.
Solaris w pierwszym ujęciu polskich producentów autobusów, w którym został sklasyfikowany znalazł się na trzecim miejscu z liczbą 217 wyprodukowanych autobusów. W 2008 z bram fabryk Solarisa po raz pierwszy zjechało przeszło 1000 autobusów. W 2011 roku wyprodukował rekordową liczbę 1140 autobusów.
Dziś w skład rodziny Urbino wchodzą autobusy o długości 10, 12, 15, 18 i 18.75 metrów w wersji niskopodłogowej 8.9, 12, 15 i 18 w wersji niskowejściowej (Low Entry), z napędem CNG o wymiarach 8.9, 12, 15 i 18, hybrydowe o wymiarach 12, 12.9 i 18, i elektryczne o wymiarach 10 i 12.

Ale gama modeli Solarisa to nie tylko Urbino. To miejskie Alpino, międzymiastowe Interurbino, turystyczna Vacanza oraz designerskie Metrostyle. Ten ostatni został opracowany dla Paryża, jako autobus, który potrafi poruszać się bez kierowcy, za pomocą kamer na podczerwień. Sprzedawany jest także, jako trolejbus, w tej wersji jeździ w Salzburgu.

Jednak autobusy to nie wszystko. Solaris produkuje także tramwaje. Pierwsze Tramino zostało zaprezentowane w 2009 podczas targów MTK Trako w Gdańsku. W tym samym roku podpisano umowę z MPK Poznań na dostawę 40 tramwajów.

Ciekawostki
Na stronie Solarisa w zakładce Busmania znajduje się sklep, w którym, każdy może sobie kupić maskotkę Solarisa. Zielonego jamnika jako skarbonka, zawieszka na klucze, długopis a nawet jako parawan plażowy.
Największe zamówienia Solarisa to 320 autobusów Alpino i Urbino do Aten, 225 do Dubaju, i 200 dla Belgradu modelu Urbino.
Można zobaczyć je nawet w Reunion na Oceanie Indyjskim.
Solarisy jeżdżą w 26 państwach na świecie.