Smart hotel

SMART hotel czyli hotel dla millennialsów. Najpierw kilka słów kim są ci millennialsi. To osoby, które urodziły się po 1980 roku a przed 1995 rokiem!!! W dorosłość wkraczali już w XXI wieku. Dla mieszkańców Polski powiemy również, że poszli do szkoły w wolnej demokratycznej Polsce. Natomiast wszystkich na świecie łączy fakt, że byli, są świadkami rewolucji internetowej. Osoby urodzone na początku lat 80tych poprzedniego wieku były świadkami rewolucji internetowej. Natomiast dla urodzonych później Internet jest oczywistością. Wszyscy oczekują SZYBKIEGO INTERNETU, SWOBODY PORUSZANIA SIĘ, MOŻLIWOŚĆ WYBORU jest czymś OCZYWISTYM!!!.
A jak to ma się do świata hoteli. Ano tak.
Dziś połowa wszystkich podróżujących to właśnie millennialsi, którzy cenią: PRZESTRZEŃ, WYGODĘ oraz DESING.
O tych 3 faktach powinni pamiętać właściciele hoteli jeżeli marzą aby millennialsi wybierali ich hotele. Nie mogą jednak zapomnieć, że podróżują także Baby Boomers czyli rodzice, a w niektórych przypadkach już dziadkowie dzieci nowego pokolenia!!! Którzy są przyzwyczajeni do hoteli typu cookie-cutter jak to określają amerykanie. W Polsce widzimy to najlepiej na przykładzie McDonald`sa, nie ważne w jakim mieście pójdziemy do niego. Wszędzie wyglądają tak samo.
Things of Internet, Internet rzeczy prawdopodobnie każdy z nas słyszał to określenie, ale nie każdy z nas ma świadomość, że spotykamy się z nim na co dzień.
Na początek kilka słów o beaconach. Hotel, który zdecyduje się na „zabawę” z beaconami pozna o wiele lepiej zwyczaje swoich klientów, niż bazując wyłącznie na obserwacji, ankietach dla gości czy prośbach gości.

Beacons firmy Estimote
Beacons firmy Estimote

Beacony dostarczą informacji o której porze goście przyjeżdżają, wyjeżdżają, wstają – znaczy wychodzą z pokoi, wychodzą poza obiekt, przychodzą do restauracji, do siłowni, do SPA. Szereg tych informacji pozwoli o wiele lepiej zarządzać personelem – wzmocnienie obsługi personelu piętra pokojowych – wybranie najodpowiedniejszych godzin do serwisu pokoi, serwisu SPA, siłowni. Dowiemy się, które urządzenia cieszą się największą popularnością na siłowni – o ile umieścimy w przemyślany sposób beacony.
Ułatwią również pozyskiwanie informacji – czy to w restauracji – od najprostszego komunikatu rano: Dzień dobry, życzymy smacznego śniadania, po bardziej skomplikowane – dziś polecamy na śniadanie racuchy z powidłami śliwkowymi.

Jeżeli jednak nie chcemy lub nie jesteśmy w stanie ozdobić wnętrz hotelu beaconami. Wówczas pomocne okażą się zamki do drzwi. Tak, zamki do drzwi. Jednak nie te tradycyjne, które mamy w domu, a nawet te na karty magnetyczne, chipowe, które odchodzą pomału w zapomnienie. Tylko te na karty zbliżeniowe a za chwilę typu Wi-Fi, NFC czy na kody QR. Chociaż do obsługi tych ostatnich będą potrzebne smartphone`y. Nowoczesne zamki poinformują nas o której godzinie goście najczęściej wychodzą na śniadanie, o której wymeldowują się, o której godzinie wychodzą na miasto szczególnie ważne w piątek oraz w sobotę, jak również kiedy wracają z imprez. Jeżeli zamki zostaną zamontowane w przemyślany sposób. To dostarczą również informacji w jakich godzinach goście korzystają z basenu, z SPA, z siłowni. Dzięki tym informacją hotelarze są w stanie oszacować kiedy prawdopodobnie będzie potrzebne zwiększenie załogi na recepcji, obsługi restauracji podczas śniadania. Informacje pomogą zorganizować pracę obsługi piętra. Zamek hotelowy to nie tylko ogromna wiedza dla osób zarządzających hotelem, ale stanowi także jeden z elementów designu hotelu, która wpływa na ocenę obiektu.

System otwierania drzwi stosowany w hotelach Starwood
System otwierania drzwi stosowany w hotelach Starwood

Jak już wspomniałem zamki dostarczą informacji potrzebnych dla zarządzających hotelem. Jednakże Millennialsi nie zobaczą dzięki nim nic o ile nie zintegrujemy ich z innymi elementami wyposażenia hotelu. Szczególnie tego znajdującego się w pokoju. Dzięki inteligentnemu zamkowi może uruchomiać się w pokoju światło potrzebne wieczorem, żeby gość nie musiał się zastanowić gdzie jest włącznik, chociaż powinien znajdować się jak najbliżej drzwi. Następnie dzięki integracji zobaczy spersonalizowane powitanie na ekranie telewizora. Ponieważ ten się włączy zaraz po tym gdy gość wejdzie do pokoju. Ale to nie jest jedyna możliwość jaką dostarcza nam telewizja hotelowa. Dzięki niej możemy zamówić posiłek do pokoju, zarezerwować sobie saunę, SPA i wiele innych usług. Telewizor może również posłużyć jako źródło informacji dla nas dzięki udostępnieniu gościowi do wypełnienia krótkiej ankiety.

System telewizji hotelowej i interaktywnej obsługi gościa Ilumio.
System telewizji hotelowej i interaktywnej obsługi gościa Ilumio.

Jednak nie samą technologią żyjemy. Tak samo ważne są dla nas przestrzeń oraz desing. Największe pole do popisu architekci wnętrz mają oczywiście w recepcji oraz w restauracji. To właśnie te miejsca w hotelu decydują w ogromnej mierze czy gość będzie uradowany pobytem w naszym hotelu czy nie. Perfekcja tych dwóch miejsc może często uratować pozytywne wrażenie hotelem, jeżeli gdzie indziej mamy jakieś nie dociągnięcia czy zdarzenia losowe (np. awaria WiFi, pobrudzona wykładzina na korytarzu, głośny gość itd.). Recepcja nie powinna być miejscem tylko dla zameldowania i wymeldowania gościa. Powinna pełnić formę lobby w którym możemy się spotkać z kimś, poczekać na przyjazd samochodu po nas, na znajomego, który ma nas odebrać z hotelu. Aby pobyt w lobby był miły powinniśmy zadbać o wygodne fotele, kącik książek do poczytania/”wypożyczenia”, przyjemną relaksującą muzykę, możliwość wypicia kawy.

Lobby hotelu Radisson Red
Lobby hotelu Radisson Red
Lobby hotelu Vib
Lobby hotelu Vib

Restauracja nie powinna stanowić miejsce, gdzie mamy zjeść posiłek. Ma być tak samo relaksującym, jasnym, radosnym miejscem, w którym zjemy z radością. Jak również zachwycimy się wystrojem. Od odpowiednich lamp, zdjęć, obrazów po system informacji graficznej dotyczącej zasad spożywania posiłków.

Restauracja w hotelu Puro
Restauracja w hotelu Puro

Design to nie tylko piękne meble, to przede wszystkim dodatki i gra kolorami. Dodatki to oświetlenie, poręcze, obrazy, gałki, klamki, fotele, pufy itd. Nie bywałe znaczenie ma dla nas oświetlenie. Nie chcemy widzieć wszechwładnych plafonów, które bez wątpienia są ekonomiczne, proste w czyszczeniu, i trudno zniszczalne. Kształt klosza bardzo często potrafi nadać nie bywałego charakteru dla pomieszczenia. Pamiętajmy, że lampy są nie tylko na suficie. Montujemy je również na ścianach wszelkiego rodzaju kinkiety, ale również przy podłodze – oświetlenie schodów, jak również w podłodze, które mogą być uruchamiane za pomocą detektorów ruchu.
Hotel dla Millennialsów nie kończy się na samym budynku to również obecność w Internecie. Czyli strona www oraz jego kanały w Social Media.

Źródła zdjęć: strony internetowe wymienionych hoteli lub materiały prasowe na temat wymienionych hoteli.